Ervaringen studenten

Spannend om na jaren weer te gaan studeren! Ik was al een tijdje op zoek geweest naar een opleiding die bij me zou passen. Een hbo-master docent Levensbeschouwing; ik had er niet eerder aan gedacht maar het lijkt nu heel logisch: mijn passie voor levenskunst en het onderwijs bij elkaar laten komen in deze studie.

Tijdens onze eerste lesdag bleek de samenstelling van de groep mooi gemêleerd qua leeftijd, sekse en achtergrond en een fijne docent heeft ervoor gezorgd dat we een vlotte en heldere start hebben kunnen maken.

Nu, na de eerste maand, wordt mijn aanvankelijk enthousiasme nog steeds gevoed. De literatuur en zelfstudie-opdrachten zijn soms best pittig, maar tijdens contactmomenten blijkt dat we de leerstof gezamenlijk, in grote of kleinere groepen, steeds goed kunnen ordenen. Een en ander gaat altijd gepaard met plezier in een open sfeer waar eenieder welkom is vragen, problemen, inzichten of humor te delen.

Deze studie geeft me nu al verdieping in mijn eigen ontwikkeling en biedt me straks de mogelijkheid om me in het onderwijs opnieuw te specialiseren. Ik heb een goede stap gezet.

Rob van der Laan, 28-09-2015

o – o – o – o – o

De allereerste keer dat ik de deur van het leslokaal open deed was ik aangenaam verrast door de diversiteit in leeftijden. Na een nadere kennismaking bleek ook de diversiteit in achtergronden ruim vertegenwoordigd te zijn. Ik maak kennis met onder anderen een personeelsfunctionaris uit de bankwereld, een jonge filosoof, een gastdocent van het COC en docenten maatschappelijk werk. Met mijn eigen achtergrond in participatief theater was de mix compleet en kwam ik voor mezelf tot de conclusie: er valt hier veel te halen.

Waar je iets haalt, dien je natuurlijk ook iets te brengen. Naast je eigen ervaringen en ideeën moet er ook gelezen worden. Niet alleen dat, je mag er in de les ook een kritische mening over vormen en vergelijkingen maken. De eerste lesdag is aangebroken. We hebben de theorie gelezen en zijn bezig met de vraag wat levensbeschouwing nu eigenlijk is en welke modellen we kunnen gebruiken om een verdiepend gesprek over levensbeschouwing te kunnen voeren. Dit is niet altijd even makkelijk en al helemaal niet eenduidig, maar verhelderende gesprekken met studiegenoten en een bekwame docent zorgen er toch voor dat er wat kwartjes gaan vallen. Als er kwartjes gaan vallen wordt het leuk, want dan kun je ermee gaan spelen! Dat doen we dan ook. We sluiten de lesdag af met persoonlijke gesprekken over de 7 levensvragen. Het verhaal van een studiegenoot zet mij aan het denken en als de tijd voorbij is, merk ik dat ik nog wel langer wil doorpraten. De docent komt ons halen uit de prachtige tuin en ik realiseer me dat ik nog 2 jaar de tijd heb om naar de verhalen van mijn studiegenoten te luisteren. Dat stelt mij gerust.

Ik sluit met een bevredigend gevoel de eerste lesdag af: de sfeer was veilig, de les overzichtelijk en de inhoud prikkelend. Ik durf hier wel voor te gaan. 

Hanneke van Grootveld, 04-09-2015

o – o – o – o – o

Mijn ervaring met de opleiding is erg positief. De groep medestudenten is een mooie mix van jong en oud met verschillende ervaringen. De sfeer is open, prettig maar ook professioneel. Het curriculum zit goed in elkaar. De prima mix van theorie en praktijk en het werken met het ‘dubbele-bodemprincipe’ (het onderwijs dat je krijgt dient ook weer als voorbeeld en inspiratie voor de eigen praktijk) zijn voor mij erg effectief. Ik heb in een half jaar veel nieuwe kennis en vaardigheden opgedaan en een goed beeld van mijn toekomstig werk als docent ontwikkeld. Daarnaast heb ik een flinke stap gezet in mijn eigen levensbeschouwelijke ontwikkeling. Het humanistische perspectief biedt inspirerende invalshoeken op levensbeschouwelijke ontwikkeling an sich en op andere levensbeschouwingen.”

JvdV, 15-03-2012

Deze pagina delen