Ervaringen

“DiepZinnig: een feest!”

Wat gebeurt er als je zo intens gemotiveerd wordt? Juist, dan word je creatief! Direct na de te korte cursus heb ik voor Alexandra een collage gemaakt.

ervaring ElsdeNachtegaal DiepZinnig

Tekst bij collage over DiepZinnig

Iedereen die reeds de cursus ScherpZinnig! heeft gevolgd is gebaat bij deze vervolgcursus! Het is absoluut geen herhaling, juist een verrijkende aanvulling met veel kennis en vaardigheden. De aangename samenwerking tussen Alexandra Bronsveld en Ed Weijers heeft een inspirerende uitwerking op mij. Dus dat je zoiets meteen vertaalt naar HVO-lessen is een logisch gevolg. Nu pas ik bijvoorbeeld elementen van de CoPI-methode frequenter toe in de  les. Hierdoor wordt het gesprek voor kinderen overzichtelijker. De (strakke) structuur voelt de eerste keer stug en zelfs een beetje beklemmend. Toch ervaar je heel snel het plezier om met gedachten te spelen! Meer wil ik er niet over vertellen. Net als een film, mag je de clou niet verklappen. GA!

Els de Nachtegaal

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

“Mijn persoonlijke oogst”

Mijn persoonlijke oogst zat hem vooral in het filosoferen zelf met de groep. Het uitproberen van verschillende technieken en het analyseren van wat er eigenlijk gebeurt. Waar gaat het opeens een andere kant op? Waardevol vond ik ook de ondersteuning die werd geboden ten aanzien van het ontwikkelen van vraagtechnieken en het herkennen van drogredenen. En hoe vaak ik deze zelf gebruik……..

Als ik met de leerlingen van HVO-groep 3/4 van obs De Lijster letterlijk 1 minuut stil heb gestaan bij de tijd, komt het gesprek al heel snel op gang en gaat, zoals zo vaak bij dit leuke stel, alle kanten op.

Ik ben de les gestart met de klok weg te halen. ‘Nu weten we niet meer hoe laat het is!’ ‘Is dat dan vervelend’, vraag ik. ‘Ja’, zegt Canan, ‘want dan weten we niet wanneer het tijd is.’ Tijd…….waarvoor?

‘Wat is dat dan, Tijd?’ Ik vraag om voorbeelden en stel korte vragen om het fenomeen tijd te verkennen. Is de klok hetzelfde als de tijd? Wat weten we over de tijd? Verandert de tijd? Gaat de tijd altijd even snel? Kan de tijd er ook niet zijn? Kunnen we de tijd stilzetten? Wat als er geen klokken bestaan? Is de tijd voor iedereen hetzelfde? Kan je de tijd zien?

In een half uur tijd komen al deze vragen voorbij. Regelmatig wordt er in tweetallen besproken wat ze denken van de vraag.

Eerder was ik ook regelmatig bezig met de Tijd in mijn lessen, maar door de cursus DiepZinnig hebben de lessen een andere vorm en meer richting ten aanzien van de inhoud gekregen. Ik ben me meer en beter bewust geworden van de verschillende gebieden van de filosofie, de verschillende invalshoeken en hoe ik deze kan gaan inzetten tijdens de lessen. Ik weet nu dat bovenstaande vragen verschillende gebieden van de filosofie vertegenwoordigen, maar allemaal over hetzelfde thema gaan.

Wat kun je weten over de tijd, wat weet je eigenlijk niet zeker? Hoe zit de tijd in elkaar, wat zijn de regels? De vragen en antwoorden blijven over elkaar heen buitelen, totdat Ismael vraagt: ‘En altijd? Is dat ook tijd?’ Dan is het opeens even stil……… ‘Goeie vraag hè?’ zegt hij met een grijns.

Karin Hillebrand

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Deze pagina delen