Sporendragers

handen_plantje_wit_360px(1)In de plantenwereld zijn sporendragers volwassen planten die sporen vormen waaruit weer jonge plantjes kunnen groeien. Sporendragers  van bildung en brede vorming zijn personen die werkvormen, methodieken en handelswijzen met betrekking tot leren voor het leven hebben ontwikkeld. Wij noemen dat sporen van bildung en brede vorming.logo-oranje-Leren-voor-het-leven

Volg ons op Facebook en twitter als je op de hoogte wilt blijven van de activiteiten van de sporendragers en lees mee op het blog Leren voor het Leven waar zij zullen vertellen over hun ‘sporen’ ervaringen.

sporen

 Line up sporendragers

Een muisklik op de sporendrager brengt je direct bij de informatie

Alexandra Bronsveld: spelen met denken

Alexandra Bronsveld“Het filosoferen met kinderen giet grote thema’s als ‘liefde’,’ goed en kwaad’, ‘tijd’ en ‘denken’ in speelse en prikkelende vragen. Mag je oma’s opvoeden? Kun je verliefd zijn en niet weten op wie? Helpt straf? En ben ik de baas over mijn eigen gedachten? Zijn vragen die mensen groot en klein aan het denken zetten. Het gesprek leiden over deze vragen is voor mij iedere keer weer een avontuur en vind ik oneindig interessant omdat de groep bepaalt welke richting het gesprek op gaat. In een filosofische gesprek volgens deze methodiek gaat het erom dat je samen nadenkt.

Alexandra is sinds 2008 werkzaam bij  Centrum voor Humanistische Vorming als lerarenopleider Masteropleiding docent HVO en levensbeschouwing (HL) en als trainer in het filosoferen met kinderen.

Nieuwsgierig?

Neem een kijkje bij de training Scherpzinnig: filosoferen met kinderen en jongeren van Centrum HVO en voor het netwerk filosoferen met kinderen kun je terecht op www.kinderfilosofie.nl
Volg Alexandra op twitter: @a_bronsveld
Bijdrage aan artikel Pils & Plato in AD d.d. 16-4-2016

Terug naar overzicht sporendragers

Bob Hofman en Manon van Herwijnen: learning circles

learning circlesWij zijn in meer dan 40 landen actief als  ‘Global Learning Innovators’ in onderwijs.
Onze focus ligt op het initiëren en ontwikkelen van internationale projecten waarin leerlingen en docenten worden uitgedaagd mét elkaar te leren. Door te vertrekken vanuit verwondering, volgen ontdekken, onderzoeken en ondernemen elkaar in een vloeiend leerproces op. Levensechte situaties rondom kinderrechten roepen bij veel kinderen verbazing en verontwaardiging op.

Learning Circles brengt deze vaak ‘heftige’ onderwerpen onder de aandacht en formuleert zo een antwoord op de vraag hoe kinderrechten  echt betekenis en inhoud kunnen krijgen. We proberen leerlingen en docenten uit te dagen hun talent en karakter in te zetten om op een authentieke manier in een snel veranderende wereld hun eigen spoor uit te zetten.

Al die verschillende perspectieven zijn een openbaring. Ze maken diepe indruk en het motiveert om je eigen uitwerking zo krachtig mogelijk te presenteren aan de anderen. Door eigen onderzoek, foto’s en filmpjes, gedichten en tekeningen te delen groeit het bewustzijn over hoe het met kinderrechten is gesteld. Door elkaars sporen te volgen wordt duidelijk dat elke weg naar een oplossing begint met kinderen die hun stem laten horen.

Nieuwsgierig?

Op de website www.learningcircles.nl zijn de links naar ‘nagelaten sporen’ van leerlingen uit vele landen te vinden. Ook de Global Classrooms, de wiki’s van 2016 en voorgaande jaren, de highlights en bijzondere fragmenten zijn voor iedereen zichtbaar.

Volg Bob op twitter: @bobhofman

Terug naar overzicht sporendragers

Charlie Dichter/ Jarle Lourens: vertel je verhaal

Jarle LourensIk en onder andere een maatschappelijke vernieuwer. Ik zet mij op verschillende manieren in om cultuur, sport en educatie toegankelijk te maken, zodat iedereen succesvol kan zijn in de maatschappij. Daarnaast ben ik bekend als woordkunstenaar en spoken word artiest, Charlie Dichter.

“Charlie Dichter (1986) is een spoken word artiest uit Schiedam. Hoewel de naam anders doet vermoeden, noemt hij zichzelf geen dichter maar een verhalenverteller. “Iedereen heeft wel iets te vertellen. Maar je verhaal delen brengt mensen dichter bij elkaar.“ Hij schrijft en vertelt over alles wat hij meemaakt en wat hem bezighoudt, persoonlijke verhalen, maar ook zijn idealen. Zijn stukken kenmerken zich door toegankelijkheid, (zelf)reflectie en positivisme. Inmiddels heeft hij op vele podia gestaan in Rotterdam e.o. waaronder bij Woorden Worden Zinnen, Paginagroots en Spraakuhloos en wordt hij regelmatig gevraagd voor bijeenkomsten bij diverse organisaties. Op geheel eigen wijze weet hij mensen te inspireren en te raken met zijn werk.”

Poëzie, korte gedichten, spoken word en rap. Het zijn allemaal vormen van woordkunst. Creatieve manieren om jezelf te uiten en je boodschap over te brengen.

Nieuwsgierig?

De Gasten: theaterworkshops talentontwikkeling

de gastenDEGASTEN is hét theatercollectief van Amsterdam. Het is een plek waar nieuw theatertalent de kans krijgt zichzelf uit te vinden en te ontwikkelen. De kracht van DEGASTEN is diversiteit. Dit geldt voor haar spelers, de verhalen, de mix van disciplines én het publiek. De voorstellingen van DEGASTEN zijn rauw, vol muziek, dans én herkenbaar voor het jonge publiek.

Nieuwsgierig?

Volg DEGASTEN op facebook of bekijk een compilatie van DEGASTEN

De Ruimte Soest: samen en zelf beslissen

plaatje de ruimte 2Op democratische school De Ruimte in Soest beslissen de leerlingen van 4 t/m 18 jaar zelf wat ze willen leren of doen, en met wie, wanneer en hoe. Er wordt gewerkt op basis van gelijkwaardigheid. Dat wil zeggen dat er geen van bovenaf opgelegd curriculum is waar een leerling aan moet voldoen. De basis van waaruit gewerkt wordt is het geven van volledig vertrouwen aan de zelfsturing en zelfbeschikking van de leerlingen, die zich overigens allemaal student noemen. (Schoolkring-besluit 2003:)

De gebruikte manier van samen besluiten heet de sociocratische methode en is direct toepasbaar binnen schoolteams of in de klas. Op die manier wordt de rijkdom van de verschillende meningen en ideeën ervaren en kan deze productief werken in plaats van contraproductief. Het wederzijds begrip wordt vergroot en teams of klassen ervaren een sterkere verbondenheid en meer creativiteit.

Nieuwsgierig?

Kijk naar de filmopnames van de school op de website www.deruimtesoest.nl

Volg De ruimte Soest op twitter: @DeRuimteSoest

Terug naar overzicht sporendragers

Freek Zwanenberg: stuurmanskunsten

Freek ZwanenbergEen 9 tot 5 baan? Ellenlange vergaderingen? Altijd dezelfde taken doen? Niks voor Freek Zwanenberg. Hij reisde de wereld over en werkte hard om te overleven als zelfstandig ondernemer met meerdere specialismes en totaal uiteenlopende diensten. Freek verdient momenteel zijn geld onder andere met optredens op piano, improvisatieworkshops, lezingen over mediaopvoeding, gastlessen mediawijsheid op scholen, pianoles geven en het ontwikkelen van lesmateriaal. Daarnaast organiseert hij Improv XL bijeenkomsten, waarbij artiesten van verschillende disciplines met elkaar improviseren op het podium.

Wat is nodig om je eigen koers te varen en voluit te leven in deze woelige 21e eeuw?   Jezelf krachtig kunnen presenteren en het vermogen tot improviseren. En dat met behulp van spannende groepsoefeningen en een berg muziekinstrumentjes…

Nieuwsgierig?

Luister en kijk naar Freek met happy hardcore op piano.
Volg Freek op twitter@freekzwanenberg

Terug naar overzicht sporendragers

Joep Dohmen: publiek gesprek

joep 2016Als lector Bildung aan het HVO ben ik regelmatig in gesprek met schoolleiders, docenten en ouders van leerlingen aan allerlei schooltypes, van vmbo, vwo tot en met hogescholen en universiteiten. Twee dingen vallen erg op: aan de ene kant hun grote betrokkenheid, andere andere kant hun al even grote bezorgdheid over de kwaliteit van het onderwijs. De fundamentele vraag: waartoe dient  ons onderwijs? ligt gelukkig weer op tafel. Daar heeft het rendementsdenken en de onderwijsherziening 2032 natuurlijk alles mee te maken.

Nieuwgsierig?

Wie kennis wil nemen van Bildung als brede vorming: op 14 november 2016 verzorg ik de Socrateslezing: moderne bildung de redding van ons onderwijs!

Terug naar overzicht sporendragers

Maarten Davidse: het dagelijkse leven

maarten davidseEen koffiebar waar je alleen kunt betalen met wachttijd. Een verhaal van een hypnotiseur, dat ons allemaal verbind, verteld door een psychiater. Een theaterstuk over het dagelijkse leven, gespeeld in het dagelijkse leven.
Alle kunstwerken die ik de afgelopen 3 jaar heb ontwikkeld kunnen worden samen gevat onder de overkoepelende titel The Conscious Collective. Zij laten ons opnieuw kijken naar de wereld om ons heen; Zij maken van ons onderbewustzijn (Subconsciousness) ons bewustzijn (Consciousness). Met als doel: de maakbaarheid van de wereld zichtbaar maken, en het leven op de automatische piloot voorkomen.

Ik maak van het normale, voor de hand-liggende iets bijzonders . Door middel van een verhaal, installatie en/of een performance breng ik het dagelijkse leven onder de aandacht .Het dagelijkse nieuws leert ons maar weinig over het dagelijkse leven. Het richt onze aandacht vooral op het spectaculaire, het ongebruikelijke en het bijzondere. Alsof de wereld alleen maar bestaat uit abnormale gebeurtenissen. Wat echt gebeurt, de rest, dat wordt nogal eens vergeten. Wil je een kijkje nemen in het dagelijkse, alledaagse bijzondere leven van jouzelf? Zoek mij op en laat je verrassen.

Nieuwsgierig?

Volg maarten op facebook: MaartenDavidse

Terug naar overzicht sporendragers

Marleen Witteveen: even een (levens)vraagje

hoofd marleen“Marleen Witteveen is een levenskunstenaar pur sang. Zij blijft onder alle omstandigheden creatief nadenken en zoeken naar manieren om het leven zo vorm te geven dat het klopt voor haar”. Dit is ook wat zij wil uitdragen in de diverse activiteiten die zij organiseert in haar Levenskunstatelier. Het Levenskunstatelier verzorgt ervaringsgerichte workshops, waarin steeds ‘de mens’, ‘het zélf ervaren’ en het thema (levens)vragen centraal staan. Overtuigd van het feit dat één beeld meer zegt dan duizend woorden, maakt Marleen illustraties en ‘visual stories’. Dit zijn korte, kleurrijke animaties waarin zij het verhaal van haar opdrachtgevers ‘pitcht’ in circa één minuut. Naast genoemde activiteiten ondersteunt Marleen, als vakdocent humanistisch vormingsonderwijs en levensbeschouwing (HL), kinderen in de leeftijd van vier tot en met twaalf jaar bij hun sociaal-emotionele en morele ontwikkeling, tijdens haar HVO lessen in burgerschapsvorming. Regelmatig verschijnt over deze lessen een inhoudelijke weblog op haar site.

Marleen stelt ‘even en vraagje’ 01 ACHTERKANT KAARTJES EVEN EEN LEVENSVRAAGJEaan wie maar wil. zij doet dat onder andere in het dor haar ontworpen spel ‘Even een (levens)vraagje?, waarmee je met anderen op zoek gaat naar voorlopige antwoorden op serieuze, grappige en filosofische levensvragen en voor jouw belangrijke waarden in het leven. Want, wanneer je weet wat jouw (kern)waarden zijn, dan is het nemen van de juiste beslissingen niet moeilijk meer!

nieuwsgierig?

Volg Marleen op Facebook / twitter@LevenskunstInf
Blog Wachten is niet niks!  Blog Een volwassene leert niets meer bij

Terug naar overzicht sporendragers

Pieter van Dongen: inspiratie en beweging van binnenuit

Pieter van dongenPieter van Dongen geeft nu 35 jaar les in Ki-Aikido. De bewegingskunst, die Ki-Aikido is, heeft hem geleerd om dicht bij zichzelf te blijven en daardoor steeds meer vertrouwen te ontwikkelen. Toen hij les ging geven koos hij ervoor om anderen dit ook te laten ervaren. Creativiteit, Mededogen, Moed en Ondernemen zijn de sleutelwoorden die zijn leven kleur geven.

Het volledig gaan voelen en ervaren dat jij er mag zijn én dat jij in je kracht mag en kan staan is het recht van iedereen die hiervoor kiest. Hierdoor kun je je iedere dag laten inspireren om het leven volledig te ontvangen en toe te laten. Het geeft iedere mens het voorrecht om door de ander vanuit respect gehoord en gezien te worden. Zo wordt iedere dag een feest en kan je dit delen met anderen die dit ook niet alleen wensen en willen maar ook voelen en ervaren.”

Inspiratie is essentieel om echt in contact te komen met wat jou ten diepste beweegt, om vanuit jezelf de dingen te doen die jou bewegen en waar jij in je leven voor staat.
Meestal weten wij van binnen wel wat ons inspireert, maar vinden we dit gek of eng en durven we het niet te zeggen en te laten zien. Zo laten we onszelf niet toe deze mooie, positieve gedachten en gevoelens echt te verwoorden en ons hierdoor te laten leiden.

Waar is inspiratie op gebaseerd? Hoe kunnen we het volledig toelaten in onszelf en ons leven hierdoor laten leiden? Vragen die gesteld worden en tijdens deze interactieve workshop aan het licht komen. In zijn workshops en trainingen voor jongeren maakt Pieter gebruik van Ki-Aikido technieken. Ki-Aikido is een bewegingskunst die, door middel van bewuste aandacht en de juiste ontspanning, de mogelijkheid geeft om de weg van inspiratie volledig te ontwikkelen. Iedere deelnemer(ster) wordt aan de hand van eenvoudige technieken en oefeningen meegenomen naar zijn of haar creatieve bron, waar inspiratie opgeslagen ligt.

Nieuwsgierig?

Wil je het hartstochtelijke werk van Pieter van Dongen volgen? Bezoek dan eens de volgende websites van zijn projecten: het zonnekindridderkindzonzinkan

Terug naar overzicht sporendragers

Renata Traas: echt jezelf zijn

DIT-BEN-IK-RENATA 4RTHR A4LAltijd benieuwd naar wat mensen drijft in alle opzichten. Dat begon met de leerlingen die ik Engels gaf en later als schoolleider, met collega’s. Benieuwd ook naar mezelf: waarom doe ik wat ik doe, als het goed gaat en als het minder gaat en het me uitput of niet gelukkig maakt? De volgende stap was trainen van docenten, teams door het hele land, en daar raakte ik alleen maar meer gefascineerd door de interactie  tussen docenten en leerlingen, docenten onderling en leidinggevenden en docenten. Steeds stel ik de vraag: wat gebeurt hier? Waarom stroomt het wel of niet? Wat is daarin bepalend? Inmiddels ben ik een stuk verder in het onderzoek hierover, zowel bij mezelf als bij anderen

Het gedachtengoed van Past Reality Integration (PRI), ontwikkeld door Ingeborg Bosch heeft daarin een doorslaggevende rol gespeeld. Daar werk ik mee zowel met volwassenen als jongeren. Het is bijzonder om steeds weer te zien wat het kan opleveren als we gaan zien waar onze gedachten, gevoelens en gedrag door bepaald worden. Dat onze hersenen hierin ons parten spelen, en dat dat bij ons allemaal gebeurt.

  • Stress voor een tentamen, proefwerk of presentatie?
  • Heeft iedereen een leuker leven dan jij, volgens jou?
  • Docent: contact kwijt met de leerling, collega, ouder?

We onderzoeken samen wat er gebeurt op het moment dat je je begint te ergeren, teveel van jezelf vraagt of het gewoon niet meer zo ziet zitten.  En wat blijkt: je bent niet de enige en je kunt er iets aan doen! Om te beginnen het begrijpen, zowel van jezelf als van anderen. Daar worden we met elkaar al een stuk gelukkiger van.

Nieuwsgierig?

Volg Renata op twitter:@rtraas en lees meer over haar werk op haar website Renatatraas.nl

Terug naar overzicht sporendragers

Saskia Heusèrr en Ibeline Polak: kunst en vliegwerk

Ibeline:Ibeline Frida Kahlo inspireert mij; een Mexicaanse kunstenares die haar moeilijke leven kleurrijk en indringend schilderde. Mede door haar kwam ik van alles te weten over het leven. De filosoof Savater schreef: ‘Het belangrijkste vak dat mensen elkaar onderwijzen, is wat het inhoudt om mens te zijn’. Daarom werd ik vakdocent en lerarenopleider HVO. Nu onderzoeken mijn leerlingen op creatieve manieren wat  zij met hun leven willen doen. Tijdens de training Zin in Kunst ontdekken leerkrachten en anderen werkzaam in onderwijs of met opvoeding hoe zij  leerlingen en jongeren daarbij op weg kunnen helpen.

foto SaskiaSaskia: Op mijn nachtkastje ligt het boek ‘Een halve hond heel denken’ van Joke van Leeuwen. Ik houd van de titel: we zien meer dan we zien omdat we het ons kunnen verbeelden. Het is een boek over kijken met daarin allerlei verrassende foto’s, schilderijen, reclamefolders, computertekeningen. Wat ik graag doe in mijn lessen,  workshops of in gesprekken, is samen kijken en onderzoeken, met elkaar filosoferen of iets nieuws maken of uitproberen.

Je eigen mening hebben is makkelijk en moeilijk tegelijk. Je hebt het snel! Maar klopt het wel? Bekijk de wereld op zijn kop. Fantaseer er maar lekker op los! Zet je ogen, oren en hart open! Door middel van grappige en gekke kunst kijk je verder dan je neus lang is en onderzoek je jouw mening en die van anderen. Gewone gedachten niet gegarandeerd!

Nieuwsgierig?

Volg Ibeline en Saskia op twitter: @IbelinePolak en @SaskiaHeuserr
Blog Bildung, Zin in Kunst, en het belang van handen wassen als je griep hebt

Terug naar overzicht sporendragers

 

 


 

 

 

Deze pagina delen